.

The Sickness



DEAR DIARY | 10 NOV 2014 | 5.15pm

dah sebulan lebih aku tak ngadap kau kan diari.
bukan sengaja pun,kau kan tahu sebelum ni aku sibuk dengan exam.
lepas habis satu exam,ada lagi exam.

ke kau tak tahu yang aku exam selama ni?

k tak kesah.

bersyukur la sebab kau ni cuma diari.
tak perlu rasa penat tu semua.

but well,betul lah orang kata,
dunia ni memang bukan tempat berehat.

الدنیا مزرعة الآخرة

dunia adalah tempat kita bercucuk tanam,
dan hasilnya akan dituai di akhirat kelak.
maka tempat berehat kita adalah di Sana inshaAllah.

hm.

lol asal aku cam bagi tazkirah kat kau?
hahah takpela anggap je ni peringatan untuk aku.
(memang pon u.u )

kau nak dengar tak kalau aku nak kongsi satu benda?
memang kau kena dengar sebab kau takde kudrat pun nak halang aku.

.

rasanya dah jadi satu kelaziman,
bila bangun tidur je terus buka fon.

bukan lepas tidur je,
kekadang lepas makan dan lepas solat pun sama.

tak tak,
kekadang masa tengah makan atau tengah tengok tv
pun sempat lagi nak ngadap fon.

ingat nak buat apa,
rupanya nak check wasep.

check instagram.

check twitter.

check fesbuk.

tak cukup dengan tu,ada lagi
wechat,telegram.

scroll down berpuluh puluh minit sedar sedar
dah hampir satu jam.

like seriously aku macam ni?

takde benda lain dah ke yang aku boleh buat
selain daripada main dengan benda tu semua?

bukannya ada benda pun,
cuma nak check notification.
tu pun kalau ada.

kalau tak ada?
apalagi kita stalk orang ah!

uish.

sampai bila aku nak hidup macam ni doe.
kata matlamat hidup dah jelas.
kata nak hidup mulia atau mati syahid.

tapi ni ke yang aku patut buat untuk capai semua tu?

argh.
tak sedar diri lagi rupanya aku ni.


* * *



selesai makan tengahari,
Munif masuk semula ke biliknya untuk solat zohor.

kelihatan di atas meja,
diari peribadinya terbuka luas.

kenapa aku rasa cam da tutup je diari ni tadi ..

langkah dipercepatkan menuju ke meja belajar.
diari dicapai dan tiba tiba,

sekeping kertas terjatuh daripada helaian diari tersebut.



* * *

DEAR MUNIF | 10 NOV 2014 | 5.50pm

munif,
akhirnya kau sedar jugak kan yang selama ni kau banyak sangat buang masa.
 asyik ngadap fon ngan tablet je.
macam tak ade benda lain nak buat.

penyakit futur kau buat comeback ke cane?
ha kan dah pedas.

aku tak kesah pun senanya kau nak buat papepon,
tapi kalau aku nak tanya sikit boleh?

kau dah berapa lama eh tak update blog?
pastu last kau baca buku2 atas rak tu bila pulak ye?

kau tak rindu eh nak rasa semangat untuk mati syahid?
kau tak rindu ke nak rasa jiwa berkobar2 untuk sambung perjuangan 
nabi saw dan sahabat terdahulu?

kau kata nak sumbangkan sesuatu untuk ummah masa muda,
tapi mana pegi usaha kau.
mana pegi hamasah kau dahsyat tu?

kata nak ikut sultan muhammad al fateh.
kata nak contohi imam hassan al-banna.

dah berapa lama kau tak baca qunut nazilah?
dah berapa lama kau tak ambik kesah pasal ummah?

aku tahu sekarang kau baru habis major exam,
aku tahu kau nak rehat.

tapi ni bukan cara rehat kau yang sepatutnya.
bukan aku tak kasi kau main langsung fon kau tu,
tapi jangan lelebih la. kau faham je kan maksud aku.

ingatlah,
dunia sekarang ni dah tak macam dulu.
kau da takde masa nak main2 dengan gadjet kau dah.

kau ingat tak yang dulu kau selalu ingatkan aku,
yang kita sekarang dah takde masa nak buang masa.
kau kata kita kena siapkan roh dan jasad untuk hadapi 
segala kemungkinan pada masa akan datang.

kau ada cakap kan?
ada kan ? kan kan?

ha pastu?

kau pun tahu,
orang yang bercita-cita untuk mati syahid,
dan orang yang dah jelas matlamat hidup,
takkan nya buang masa dengan benda2 macam tu.

tapi kalau kau rasa gajet dan semua aplikasi tu dapat bantu
dalam pembinaan roh dan jasad kau,
teruskanlah.

aku cuma nak yang terbaik untuk kau.
aku tak nak kau ketinggalan.
aku tak nak kau jadi antara orang yang di-cop 
sebagai umat yang lemah oleh pihak musuh.

aku nak dieorg takut dengan kau.
aku nak kau jadi pemuda yang digeruni.
aku nak tengok kau yang dulu,
seorang Munif yang hamasahnya mashaAllah sangat dahsyat!

harapnya kau berlapang dada.
fikirkan balik apa yang kau dah baca ni.
moga Allah tetapkan hati kau untuk terus setia berada di atas jalanNya.

so berlapang dada lah sila ya.
buka mata besar-besar,buka hati luas-luas.
fikirkan yang umat tak perlukan pemuda yang habiskan waktu dia
dengan benda2 stegrem,wasep,wechat semua tuh.

boleh?
aku percaya kau,Munif.

dannn ..
oh ya.
sori sebab aku terbaca diari kau.
sebagai ganti,nanti aku kasi kau baca aku punya pulak.
tapi satu helai je eh.

ada masa kita berjumpa inshaAllah.



sincerely,
enonimes yang sayang kau dalam diam.
wahaha bye.


 * * *




kiri dan kanan ditolehnya.

enonimes? 

rakaman cctv bilik diperiksa.
kot kot boleh nampak gerangan yang
menulis nota tersebut.

namun bila diperiksa,
tiada seorang pun kelihatan masuk ke dalam
bilik Munif sepanjang 20 minit dia meninggalkan bilik tersebut.

sape yang masuk bilik aku?
sape yang tulis semua ni?


JENG.


No comments:

Post a Comment