.

Depends on You

[kredit]


" futur itu pilihan,akhi "


#


ada satu minggu,
minggu di mana saya malas buat semua benda.

'feeling meh' tiap tiap hari.

malas buat kerja.
malas buat tugasan.
malas nak mandi.
malas nak solat awal.
malas nak baca qur'an.
malas nak baca mathurat tiap tiap pagi.

tengok orang buat salah,
nak tegur pun malas.
tak kesah.
dah penat.

malas.

suatu hari,
saya duduk atas bangku di sebuah taman.
sorang sorang.

fikir balik apa je yang saya dah buat minggu ni.
saya rasa macam ada yang tak cukup.
macam ada banyak benda yang terlepas.

bukan macam,memang pon,
memang banyak benda yang terlepas!
aduh.

ketika itu saya terpaksa mengaku bahawa,
saya sedang menghidap penyakit kronik yang amat.

iaitu penyakit,

futur.

tahu futur?

bermalas-malasan,
itulah dia.

i feel bad.
rasa sangat teruk.

macam orang tak ade life.
banyak buang masa.
lifeless.
hamekaw.

lalu saya capai phone
dan waksep pada seorang senior
yang saya sangat thiqah (percaya) padanya.


" akhi,ana tak tau nak cakap macam mana.tapi 
ana rasa ana .. futur ..

ana rasa ana banyak buang masa.
kenapa ana jadi macamni

T_T "


disertakan juga berpuluh puluh emotikon keluar air mata kepadanya.

beberapa minit lepas tu,
dia jawab.

hanya satu ayat.


" futur itu pilihan , akhi "


lost word
.....


#


benarlah,
futur itu satu pilihan. 

kita yang pilih untuk futur,
kita yang pilih untuk bermalas malasan.

kenapa aku malas baca quran?
sebab aku rasa tidur tu lagi best.

kenapa aku asyik lambat lambatkan solat?
sebab aku rasa waksep ngan kengkawan tu lagi penting.

kenapa aku malas nak study?
sebab aku rasa tengok ranning men lagi syiok.

kita pilih untuk mengikut hawa nafsu,
maka jadilah kita seperti itu.

kemudian kita tanya pula pada orang,
macam mana nak hilangkan penyakit futur ni?

jawapannya ada pada diri kita sendiri.
ni ha,di sini.

kita bukan robot yang nak harapkan orang tekan remote baru nak gerak.
kita bukan pahat bila nak kenal pukul dengan penukul baru nak bekerja.

malas beribadah atau tidak,
kita yang tentukan.

nak jadi rajin semula?
kita yang kena gerakkan diri sendiri.

segala nya depends on diri kita.

kita yang pilih,
kita yang tentukan.

futur itu normal.
kerna hati manusia ini adakalanya dia bersemangat,
adakalanya dia malas.

futur itu normal tapi
tak beerti kita tak perlu lawan penyakit itu.

kita perlu lah bangkit,
cari semula semangat yang telah hilang.

kerna kita tak ada banyak masa
untuk membuang masa.


#


sekarang dah start cuti.
pandai pandai lah kita jaga diri.

bukan nak buat pantun.

waktu waktu free macam ni lah,
penyakit kronik futur ini sangat aktif.

isikan masa kosong dengan benda yang best best,
yang bermanfaat.

agar waktu muda ini kita tak bazirkan begitu saja.
kelak di waktu tua,
tenaga kita terbatas untuk buat banyak benda.
tiada gunanya menyesal waktu itu.

ingatlah,
Masa lapang bagi seorang dai'e adalah permulaan futur bagi dirinya.


jadi manfaatkanlah cuti anda dengan sebaik baiknya.
jangan buang masa macam orang takde matlamat hidup.


***

selamat bercuti.




3 comments:

  1. pesanan ringkas tapi padaat~!Terisi jiwa I~..^_^nnty ajar ana gane nk buat blog secantik anti><

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete